Rss Facebook
2017
Gruodis
13
Naujienos
2017 Gruodis
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

G. Kuprevičienės kalėdinė kūrybos paroda Gelgaudiškio dvaro rūmuose 0

www.kamane.lt, 2017-12-07
Gražina Kuprevičienė. „Madona su kūdikiu“

Nuo šių metų gruodžio 8 d. Gelgaudiškio dvare (Parko g. 5, Gelgaudiškis, Šakių raj.)  galerija „Aukso pjūvis“ pristato Gražinos Kuprevičienės kalėdinę kūrybos parodą.

Prieš daug metų odą pasitelkusi kaip itin paslankią ir dideles kūrybos galimybės suteikiančią medžiagą, G. Kuprevičienė Gelgaudiškio dvare pristato savo kūrybos parodą. Čia eksponuojami ne tik paveikslai, bet ir artėjančių šv. Kalėdų dvasia alsuojanti eglutė, papuošta Lietuvos didžiųjų kunigaikščių bei tautinio kostiumo tema sukurtais žaisliukais. Pasirinkusi originalų darbų eksponavimo būdą (visi žaisliukai puošia gyvą eglę), senųjų kostiumo tradicijų vaizdinius ji perkelia į šiandieną. Ši kalėdinė eglutė papuošta penkiasdešimčia tekstilinėmis priemonėmis sukurtų unikalių kūrinių – žmonių figūrėlių. Kiekviena jų, savo išvaizda, atspindi tam tikrą periodą, tiksliau tariant du mums reikšmingus laikotarpius, kurie išryškėja per minėtųjų figūrėlių aprėdus. Tai – Lietuvos didieji kunigaikščiai ir XVI a. dvaro gyvenimą menančios istorinės asmenybės bei XIX a. pabaigos – XX a. pradžios tradicinis mūsų krašto tautinis kostiumas. Darbuose stengtasi išlaikyti vizualinę autentiką, tačiau detalėse nevengiama ir interpretacijos. 2016 m. šis kūrinys buvo pristatytas galerijoje „Aukso pjūvis“ Kaune, o šiemet Šakių krašto žmonės bei svečiai turi galimybę šį mūsų tautos istoriją pasakojantį ir įamžinusį kurinį išvysti gyvai.

Odos darbuose autorė pateikia net keletą temų – šventųjų bei muzikinę. Menininkė kone visą gyvenimą, nuo pat vaikystės yra apsupta muzikos, tad ir šioje serijoje atsispindi su muzikiniu pasauliu susiję vaizdiniai – fortepijono klavišai, styginių instrumentų fragmentai, grakščiai pavaizduotos atlikėjo plaštakos, grafiškai išdėstytos penklinių kompozicijos. Čia G. Kuprevičienė demonstruoja ne tik savitą požiūrį į muziko aplinką, bet ir meistriškai žaidžia odos reljefais, kūrinio paviršiuje jaučiamas interaktyvumas, traukiantis paliesti, pajusti. Darbuose taip pat naudojama tapyba, kuri išbaigia kūrinio mintį subtiliais spalviniais niuansais, suteikiančiais darbams žaismės ir dinamikos.

Naujausioje G. Kuprevičienės darbų serijoje pateikiami sakralūs, su Lietuvos krikščioniškuoju pasauliu susiję motyvai ir lengvai atpažįstami vaizdiniai. Autorė remiasi tvirtai Lietuvos krikščioniškoje kultūroje nusistovėjusia ikonografija. Štai, neįprastame rombo formos paveiksle ji vaizduoja Šv. Kazimierą Trirankį, mums gerai žinomą šventąjį iš XVI a. nežinomo autoriaus paveikslo. Kitame darbe matome – Aušros vartų Dievo Motinos paveikslą, dar kitame – Madoną su kūdikėliu.

Menininkė domisi ne tik senąja sakraliojo meno istorija, joje laiko ir aplinkybių įtvirtintais vaizdiniais, bet ir netolimą praeitį žyminčiomis istorinėmis asmenybėmis, kurių dėka, tęsiama religijos istorija: viename jos kūrinyje pavaizduotas, šiemet Palaimintuoju paskelbtas Teofilius Matulionis – asmenybė itin reikšminga Lietuvai. Šiam kūriniui, T. Matulionio įvaizdis pasiskolintas iš XX a. 4 dešimtmetyje darytos fotografijos, kuomet šis nusipelnęs Lietuvos arkivyskupas įamžintas tik ką grįžęs iš tremties kukliais drabužiais, su lazdele, veide – rimties būsena. Pasirinkusi tokį kuklų Palaimintojo įvaizdį menininkė primena mums apie nematerialiųjų turtų – dvasios stiprybės prasmę. Kūrinio prasminį gylį sustiprina ir teksto naudojimas, šiuo atveju – lotyniška frazė „per crucem ad astra“ (lot. per kryžių į žvaigždes). Šią, sakralumu pasižyminčią darbų seriją išties reikėtų labiau patyrinėti, kadangi kiekviena detalė joje atveria itin platų prasmių lauką.

G. Kuprevičienė kuria pasitelkusi odos medžiagą, kuri yra paslanki skleistis tapybiškai, grafiškai ir skulptūriškai. Nors pasirinkti atvaizdai mums pažįstami ir įsirėžę į pasąmonę, tačiau autorė geba kitaip pažvelgti į praeities kūrinius ir savo techninių bei meninių gebėjimų dėka, pateikti juos naujai. Darbuose juntama pagarba vaizduojamiesiems, pasididžiavimas sava kultūra. Akivaizdu, jog menininkė kuria apimta įkvėpimo, su didžiule meile ir šiluma savo kraštui, jo istorijai.  Nenuostabu, kad šioje parodoje labai stipriai juntama šv. Kalėdų dvasia, juk advento laikotarpis ragina mus atidžiau pasižiūrėti į save ir savo aplinką, labiau įvertinti tai, ką turime, susitelkti ne ties materialias dalykais, o dvasiškuoju pasauliu. Apie visa tai mums pasakoja ir parodos ekspozicija.

Kad ir ko besiimtų, kūryboje G. Kuprevičienė visuomet lieka ištikima mūsų šalies didingai kultūrai. Ji mums pasakoja mūsų tautos istoriją, skatina domėtis, atskleidžia pačius gražiausius, kartais skaudžius, tačiau visada viltimi alsuojančius įvykius. Daro tai subtiliai, kartais žaismingai, tačiau visada užtikrintai, susimąstant apie kultūrinį pamatą, paliksiantį ateities kartoms.

Paroda veiks iki sausio 31 d.

 

Menotyrininkė Miglė Morkūnaitė-Vervečkienė


Skaityti komentarus
Rašyti savo komentarą
*
*